Jednym z mniej znanych, acz ważnych epizodów twórczości Andy Warhola było projektowanie okładek płytowych. To było zresztą jego pierwsze płatne zajęcie rozpoczęte jeszcze w roku 1949 i kontynuowane aż do śmierci artysty.

Zapraszamy serdecznie do odwiedzenia warszawskiej Galerii NEY. Od 10 do 26 marca będzie tam możliwość obejrzenia ekspozycji poświęconej twórczości Andy Warhola. Ten znany na całym świecie król POP-ART zajmował się między innymi projektowaniem okładek płyt winylowych. Łącznie przypisuje mu się od 70 do ponad 100 projektów, w tym tak słynne jak okładkę debiutanckiej płyty zespołu Velvet Underground z legendarnym bananem i podpisem Warhola oraz „Sticky Fingers” The Rolling Stones, z wszytym autentycznym zamkiem błyskawicznym.

Ale praca artystyczna Warhola to nie tylko projekty płyt z muzyką, ale także reklama sprzętu audio. W latach 70-tych, firma PIONEER zamówiła u niego reklamę jednego ze swoich odbiorników radiowych. Warhol podszedł do tematu niezwykle kreatywnie i w charakterystyczny dla siebie sposób, uprościł rysunek panelu frontowego jednego z reklamowanych urządzeń. Pokazał go w praktycznie nieskończonym szkicu… Na wystawie cześć ekspozycji pochodzi na naszych zbiorów. Są to vintageowe urządzenia marki PIONEER.

… Andy wiedział, że zapłacą mu tyle samo, więc dlaczego miałby to skończyć? Czy on wogóle zaczął to rysować?

 

„Poprosiliśmy Andy’ego Warhola, aby namalował odbiornik radiowy marki Pioneer. Rysunek odbiornika wydaje się być nieukończony, albowiem Andy był tak pochłonięty pięknem jego dźwięku, że nie mógł  skoncentrować się na tym, jak wygląda.”

Osobnym epizodem była seria charakterystycznych portretów wykonywanych na zamówienie muzyków, wykorzystywanych potem na okładkach płyt /m.in. Paul Anka, Aretha Franklin, Diana Ross/. Milionowe nakłady płyt były z pewnością dla Warhola idealnym medium do ideologii masowego dzieła sztuki, którego każdy egzemplarz był oryginałem. Płyta winylowa była idealną paletą dla artysty, choć oczywiście jego projekty trafiały na inne, często egzotyczne dźwiękowe nośniki, takie jak taśma szpulowa,czy kaseta typu 8 track, które zaprezentujemy na wystawie obok mało znanych muzycznych epizodów Warhola, takich jak reklamy sprzętu audio z jego udziałem i kolejne odsłony projektu „Imagine” Johna Lennona z wykorzystaniem polaroidu Warhola, do niedawna przypisywanego Yoko Ono. Będą okładki, będą banany, będzie muzyka” i oczywiście będzie Piotr Metz albowiem eksponaty pochodzą z jego prywatnej kolekcji.

NOMOS Audio Vintage jest partnerem technologicznym wystawy


Ekspozycja jest dostępna od 5 do 26 marca 2018 roku.

Galeria NEY
ul. Spokojna 5
01-044 Warszawa